top of page

Frederick Georges — le rail au féminin

Frederick Georges — le rail au féminin

Frederick Georges — le rail au féminin

Frederick Georges — le rail au féminin

Wie zijn wij?

Tekst en fotografie gaan met elkaar in dialoog en vullen elkaar aan.
De ene verlengt de blik van de andere, zonder die ooit te beperken.

Frederick Georges

Het spoor door een vrouwelijke blik

Onder het pseudoniem Frederick Georges beschrijft zij met passie en precisie de geschiedenis van de Belgische buurt- en stedelijke netwerken. In haar publicaties brengt zij vergeten tram- en spoorlijnen opnieuw tot leven, op het kruispunt van collectief geheugen, technisch erfgoed en hedendaagse vraagstukken.

Haar onderzoek combineert archiefmateriaal, zeldzame iconografie en veldwerk en biedt een rigoureuze en gevoelige blik op een vaak weinig bekend erfgoed. Ze hecht er veel belang aan haar teksten toegankelijk te maken voor een breed publiek, zonder afbreuk te doen aan historische nauwkeurigheid.

Haar publicaties richten zich tot liefhebbers van spoorweggeschiedenis, mobiliteit en erfgoed. Haar werk draagt bij aan het bewaren en doorgeven van een collectief geheugen, in directe samenhang met actuele vragen rond zachte en duurzame mobiliteit.

Een uitnodiging om een wereld op rails opnieuw te ontdekken, die onze landschappen en verbeelding blijft vormgeven.

Alain M

Fotograaf van de blik en de tijd

Onder de signatuur Alain M ontwikkelt hij een fotografie die aandacht heeft voor plaatsen, sporen en stiltes. Zijn blik richt zich op stedelijke, industriële en natuurlijke landschappen, met een bijzondere gevoeligheid voor wat de tijd heeft gevormd, veranderd of onafgewerkt heeft achtergelaten. Zijn aanpak geeft de voorkeur aan geduldige observatie en een nauwkeurige kadrering boven spectaculaire effecten. Licht, materie en de balans van vormen worden volwaardige verhalende elementen, die de ziel van de doorkruiste ruimtes en het stille geheugen dat zij dragen, zichtbaar maken. Als fotograaf op het terrein verkent hij zowel hedendaagse architectuur als industriële relicten, spoorlijnen, havens en landschappen in transitie. Zijn beelden nodigen uit om te vertragen, anders te kijken en waar te nemen wat voorbij het moment blijft bestaan. Zijn werk richt zich zowel tot fotografieliefhebbers als tot liefhebbers van erfgoed en het stedelijke landschap. Elk beeld wordt een spoor, een open fragment van een verhaal dat ons de vrijheid laat er onze eigen lezing in te projecteren. Een sobere en bezielde fotografie.

bottom of page